Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattMunchmuseet

Bjørvika trengte Munch – ikke motsatt

Skal man bruke religionen som forklaringsramme er det gjerne en forutsetning at man har forstått de begrepene man henter frem. Det har Stig Andersen ikke. Selv om han gir en noenlunde korrekt definisjon av begrepet sonoffer, å sone for andres gjerninger, forstår han ikke riktig hva dette betyr.

Han kan godt påstå at Lambda er Oslo kommunes soning for de synder den har begått mot Munch. Men da er kommunen både synderen og soneren. På vanlig godt norsk kalles det å gjøre opp for seg.

At Andersen trenger sonoffer-metaforen i sitt filmprosjekt er en annen sak. Intet mindre enn Jesu lidelseshistorie, vår kristne sivilisasjons utgangspunk, må mobiliseres når historien om Munchs vei fra rennesten til Lambda skal fortelles?

Mitt leserinnlegg var for øvrig ikke en kritikk av en film jeg ikke har sett. Det var en kritikk av en kulturindustri som nå ser ut til å bygge opp under gamle myter om Munch for å skape nye, sminkede fortellinger om politikernes gigantiske og økonomisk uforsvarlige kulturflyttefest i Oslo.

Om vi holder oss til Andersens terminologi, er kommunen med Lambda langt fra sonofferets mål, som jo er å gjenopprette en tapt balanse. Snarere er bygget å forstå som en ny synd. Synden består i at Munch igjen ofres, denne gangen på neokapitalismens alter. Dette kan Andersen og andre gjerne bestride, men det er likevel et faktum, og det er enkelt å få øye på: Siden Munch-museet allerede lå på en av Oslos beste tomter, handlet flyttingen av museet aldri om Munch eller kunst. Munch-museet har aldri trengt Bjørvika – det var Bjørvika, dens «utviklere», dens eier Oslos Havn KS, dens politikere, som trengte museet. I instruksene for juryen ble derfor byggets funksjon som kunstmuseum nedtonet, mens dets rolle i å fremme næringsinteresser i omgivelsene ble fremhevet. Juryen hadde ingen representanter fra Munch-museet for å ivareta museets interesser, ei heller ingen andre museumsfaglige representanter.

Så, Andersen, Lambda hadde egentlig svært med lite med Munch å gjøre i utgangspunktet, utover at kunstneren ble brukt som middel til å nå ikkekunstneriske mål.

La oss håpe Andersen og andre ikke sluker de mange penge-agn politikerne nå legger ut til kunstnere for å dekke over sin nye Munch-synd – men evner å se med et kritisk og uavhengig blikk både på Munch og utviklingen av Oslo som kulturby.

Lykke til med filmen!