Kvar si ulukke
Liv: Ei velkomponert historie skaper forståing for kor mykje ulikskap nærleik kan romme.


Minna Rytisalo
Lempi
Litteratur
Omsett av Turid Farbregd
Pax forlag 2018, 256 sider
At éit menneske kan framstå som vidt forskjellige personar for dei ho har rundt seg, er grundig etablert i norsk samtidslitteratur av Carl Frode Tillers sterke «Innsirkling»-trilogi (2007–2014). Romanen «Lempi» av den finske debutanten Minna Rytisalo er bygd opp rundt den same innsikta og med liknande litterære grep: Tre forteljarar vender seg til Lempi, kvinna som har forsvunne, med kvar si forteljing om kven ho var for dei. Romanen vekte oppsikt då den kom ut i Finland i 2016, og fekk begeistra omtalar og litterære prisar.
Men for ihuga Tiller-fans som no får høg puls, må eg presisere at der Tillers samtidsrealisme går tett på psykisk ubehag i det sosiale spelet, er denne historiske romanen meir lyrisk og distansert.
«Forfattaren kastar lys over livsvilkåra i ulike samfunnslag.»
Det gjeld spesielt første del, som er fortalt av den sørgjande ektemannen Viljami på vegen heim frå fronten etter 2. verdskrig. Formuleringa av sorgtunge minne om erotisk lukke kan tidvis gjere ein småflau: «Jeg lekte mann og du kone, vi var oppfylt av hverandre, solbrun, sulten hud søkte den andre, gang på gang.» Det fell meg vanskeleg å tru at ein ung, krigstraumatisert mann frå landsbygda ville ha ordlagt seg slik. Likevel er det ei rørande kjærleikshistorie som veks fram, om den foreldrelause, unge småbrukaren som får oppleve lukka når den velutdanna kjøpmannsdottera gjer gardskjerring av seg. Spørsmålet er akkurat kor blind kjærleiken gjorde han.
For der Viljami ser ei eiegod og driftig kvinne, ser hushjelpa Elli ei lat og manipulerande rikmannsdotter. Dette er den mest interessante delen av romanen. Samtidig som ein skjønar kvifor Elli kjenner misunning og hat der ho går som usynleg arbeidskraft så kloss på den nygifte lukka, anar ein at ulikskapane i kultur og personlegdom påverkar kva ho oppfattar. Ikkje minst ser ein dei tøffe livsvilkåra til tenaren.
Siste del av historia, som blir fortalt av den aldrande Sisko, tvillingsøstra til Lempi, utvidar perspektivet, ikkje berre på Lempi, men på ei anna historie om kjærleik under krig; den om kvinnene som fekk tyske kjærastar. Her merkar ein igjen distansen i forteljinga.
Rytisalo matchar ikkje den ville råskapen og språklege spensten til Katja Kettu, som skildrar den same krigen i «Jordmora». Den romanen fekk deira sams omsetjar, Turid Farbregd, Kritikerprisen for i 2013. «Lempi» har neppe bydd på like store utfordringar i form av sjeldne ord og nyord, men har også blitt ein norsk tekst med presise formuleringar og fin flyt. «Lempi» er likevel ei nyanserik og godt konstruert historie som lukkast med å byggje opp spenning rundt Lempi og lagnaden hennar, samtidig som forfattaren kastar lys over livsvilkåra for folk i ulike samfunnslag den gong då.
Det er ein styrke at Rytisalos skaper forståing både for drøymaren Lempi, den bitre slitaren Elli og den aldrande, forsonlege Sisko. Ein blir mint på at «det er synd om människorna» – og kven kan vel døme då.