Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

På kanten av stupet

I spenn: Vett og uvett på vidda.

Litteratur

Ellen Emmerentze Jervell

Fjellfolk

Litteratur

Gyldendal 2018, 288 sider

Det skal noe til å lykkes med en roman så full av filmatisk melodrama og elendighet som «Fjellfolk», men Ellen Emmerentze Jervell greier det nesten.

Her er mange temaer som berører store lesegrupper: romantisk kjærlighet og foreldreskap, men også turglede, ensomhet, anoreksi, pillemisbruk, voldelig sex, barnevern, og seksuelle overgrep. Ingredienser som kunne gjort romanen vesentlig mer for meget enn den har blitt, og som ofte opptrer i populære fjernsynsserier, krimbøker og romaner.

STIL: Ellen Emmerentze Jervells erfaring fra amerikansk journalistikk synes i debutboka «Fjellfolk». FOTO: RUT HELEN GJÆVERT

«Fjellfolk» er komponert som en bredt anlagt flettverkshistorie som følger flere personer gjennom to-tre tiår. Den veksler hyppig mellom ulike personer og konflikter, og dveler dermed ikke for lenge ved elendigheten. Informasjonen spres ut gradvis, med sedvanlige klipp når kapitlene er på spenningshøyden – et effektivt fortellergrep kjent fra diverse bestselgere og skrive-innføringsbøker. Her syns jeg Jervell imponerer, for selv når den nedadgående spiralen er ved å gjøre meg lettere irritert, så blar jeg villig videre, og sånt er ikke så lett som de innføringsbøkene skal ha det til! Forfatteren er også journalist og har arbeidet som korrespondent for The Wall Street Journal – solid amerikansk håndverk skinner gjennom.

Vi møter ihovedsak to generasjoner: Fredrik og Katrine og deres datter Frida og hennes mannlige relasjoner. Etter at Fredrik forsvinner på vidda, får Katrine aleneforsørgeransvar for Frida, og forfallet dette medfører, er romanens nav. Stedet er Oslo vest, mer spesifikt Fagerborg, og selvfølgelig også vidda – som opptrer som et drømmested for mennene i boka. Vidda fortoner seg som en mystisk blanding av turmagasinet Harvest og Henry David Thoureaus tilbaketreknings-klassiker «Walden. Livet i skogene». Før Fredrik forsvinner, skriver han en tyvesiders bok med turtips til datteren. En eldre mannlig omsorgsperson for Frida, Edvard, lever tilbaketrukket i femti år mens han skriver ubesvarte brev til sin store, tapte kjærlighet på Finse. Disse henvendte skriveriene utgjør et godt stilbrudd med tredjepersonsfortellingen som ellers flyter uten større språklige krusninger.

«Jervell imponerer, for selv om jeg blir lettere irritert, så blar jeg villig videre.»

At noen persontegninger blir mer ensporede enn andre, er rimelig, men noen naturalistiske koblinger er mer ødeleggende: legen som drikker og tar valium med Katrine for så å gjøre «som han pleide» mens hun sover – forgriper seg på cirka ti år gamle Frida, «som lot ham» gjøre det – for så femten år senere å være fastlegen til Frida fordi «hun vet bare om én lege». Det er en kobling mellom overgriper og offer som tar lite plass, men som er problematisk nok til at den ikke bør brukes som krydder eller for å få rollegalleriet til å gå opp, slik jeg opplever det her.

I en annen scene sparker Katrine datteren, før det klippes til en scene hvor den voksne Frida kveler en hund til «sparkene blir svakere».

Slike filmatiske grep årsaksforklarer sammenhenger som nettopp litteraturen kan behandle mer nyansert, noe Jervell også gjør i andre deler av sine debutroman. Med litt færre, og mer inngående persontegninger, og noe mindre juice, vil neste topptur nå enda høyere.