Samtidskunsten har ikke for vane å rette klasseperspektivet mot seg selv, men i kveld skal problemstillingen under lupen på informasjonssenteret for det nye Nasjonalmuseets på Vestbanen. Debatten tar utgangspunkt i siste nummer av tidsskriftet Fanfare, som er et forsøk på å levere en alternativ kulturmelding på kunstnernes egne premisser. I panelet sitter blant annet Lotte Konow Lund, som har bidratt til Fanfare med personlige historier fra hennes virke som fattig kunstner i Oslo, «preget av mer prosaiske, men også ydmykende situasjoner». Også dekan ved Kunstakademiet Stine Herbert deltar, samt sosiolog Jørn Ljunggren, som har forsket på ulikhet og geografiske skillelinjer. Selv om kunsten skal være fri, viser forskningen at man har større sjanse for å lykkes som kunstner dersom ens egne foreldre tjener godt og er høyt utdannet. Heller ikke utdanningsinstitusjonene går fri, for hva kan vi forvente av kunstens frigjørende kraft dersom kunstutdanningene bare er en arena for sosial reproduksjon?Jonas Brække