Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Album

Løpende dialog

Klang foran partitur: Uansett hva Adorno mener om saken.

SVINGER TIL TUSEN: Tysk fiolinist tolker tysk komponist i musikalske samtaler med sørafrikansk cembalist.FOTO: HARMONIA MUNDI
Album

J.S. Bach

Sonatas for Violin & Harpischord

Isabelle Faust, Kristian Bezuidenhout

Spranget fra note til klang er stort i Bachs Sonate i h-moll for fiolin og cembalo, BWV 1014. Adorno mente at den høyeste formen for lytting skjer i partiturlesningen. Det skjer gjennom at man lytter til sin egen lesning – uten klingende klang fra instrumenter eller innspillinger. Men til tross for at Adorno komponerte, var en habil pianist og skrev tusenvis av sider med estetisk filosofi, hvorav mye handlet om musikk, så kan han ikke ha vært særlig bevandret i tidlig musikk.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?