Albumessay

All-in

Taylor Swift: Satser både alt og litt for mye på å lage den ultimate popplata, om livet i offentligheten og på soverommet.

Popikon ved flygelet: 27-åringen Taylor Swift under en konsert i Texas tidligere i år, med et overdådig diamant-dekorert klaver som er selveste Liberace, «Mr. Showmanship», verdig. Foto: Frazer Harrison/Getty Images

Varsellampene begynte å blinke omtrent idet Taylor Swift avsluttet den skurkaktige broen i «Look What You Made Me Do», singel nummer én fra «Reputation», popkjempens sjette album. I en meme-utløsende telefonsekvens kunne ikke the old Taylor plukke opp røret akkurat nå, fordi ... hun er død! Ooh, for et drama. Og se hva vi fikk henne til å gjøre: Ta livet av den tungt branda artistpersonaen hun hadde brukt 13 år på å bygge opp. Som jo sjelden er en god idé i popmusikk, på en singel som høres ut som minst fire sprikende sanger klasket sammen til én, som bygger hooket på femten år gammel og kav umoderne electroclash og booty-bass, med en sample av Right Said Freds «I’m Too Sexy» og med opptil flere referanser til for lengst trøttende tretter med andre kjendiser som Katy Perry og Kanye West, krangler som tydeligvis fortsatt plager henne.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?