Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Leder

Stengte dører

  • Fra og med 3. april har landets Nav-kontorer avviklet sine kølappsystemer. Nå skal det ikke lenger være mulig å møte opp uanmeldt på Nav med mindre man har såkalte «akuttbehov», som for eksempel at man mangler et sted å sove eller trenger «nødhjelp til å kjøpe mat». Budskapet fra velferdsstaten er altså dette: Med mindre du holder på å sulte i hjel, ikke forstyrr oss. At Nav nå stenger døra for «drop in-henvendelser» inngår i en større omstilling der «brukerne» må belage seg på å kommunisere med myndighetene på nettet eller gjennom endeløse telefonkøer. Helst vil man unngå at brukerne ringer, da man har regnet ut at en samtale over telefon vil koste Nav 800 ganger mer enn at problemet «løses på internett». Målet med disse endringene er å bedre «produksjonen» på Nav-kontorene.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?