Fra og med 3. april har landets Nav-kontorer avviklet sine kølappsystemer. Nå skal det ikke lenger være mulig å møte opp uanmeldt på Nav med mindre man har såkalte «akuttbehov», som for eksempel at man mangler et sted å sove eller trenger «nødhjelp til å kjøpe mat». Budskapet fra velferdsstaten er altså dette: Med mindre du holder på å sulte i hjel, ikke forstyrr oss. At Nav nå stenger døra for «drop in-henvendelser» inngår i en større omstilling der «brukerne» må belage seg på å kommunisere med myndighetene på nettet eller gjennom endeløse telefonkøer. Helst vil man unngå at brukerne ringer, da man har regnet ut at en samtale over telefon vil koste Nav 800 ganger mer enn at problemet «løses på internett». Målet med disse endringene er å bedre «produksjonen» på Nav-kontorene.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
BEKYMRET: Svein Kyrre Olsen er blant dem som har hatt glede av muligheten til å møte opp hos Nav uten å ha avtalt et møte på forhånd, og frykter at endringen vil gjøre at ikke alle som trenger det, får hjelp.
Nav effektiviserer, og fra 3. april ble kølappsystemene fjernet fra de fleste norske Nav-kontor. Heretter er det kun de med avtalt time som får personlig kontakt med velferdsstatens byråkrater. Unntaket er hvis man mangler mat eller et sted å sove.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.