Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

De nye mesterlærerne

Det er bare positivt at den nye masterutdanningen for lærere inneholder en masteroppgave.

En styrket lærerprofesjon: Internasjonale undersøkelser viser at lærerstudenter som får erfaring med forskning blir mer tilfredse, skriver kronikkforfatteren.Foto: Berit Roald, NTB scanpix

Sentrale skolepolitikere som Trond Giske og Tone Tellevik Dahl, skolebyråd i Oslo, advarer mot at den nye masterutdanningen for lærere skal inneholde noen «stor akademisk oppgave». I Giskes opplegg for ny lærerutdanning kommer opplæring i vitenskapelig metode og holdning i bakgrunnen. Skolenes landsforbund i LO har kalt den nye lærerutdannelsen «erkereaksjonær», og kaller masteroppgaven for «akademisk jåleri».

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?