Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattBarnehage

God start for alle

Lek: På barnas premisser.

Mange barnehager jobber godt med språk og læring. Ved mine besøk i barnehager i hele landet, har jeg sett flinke barnehagelærere stimulere barna gjennom lek. Samtidig vet vi at kvaliteten på det pedagogiske arbeidet varierer. Barn som trenger tidlig oppfølging risikerer å ikke bli sett, og mange barn begynner i skolen uten å kunne norsk godt nok. I skoleåret 2015-2016 får over åtte prosent av førsteklassingene særskilt norskopplæring. En god del av disse vil trenge ekstra oppfølging også senere i skoleløpet. Det er noe av bakgrunnen for at vi ønsker et mer systematisk arbeid med språk og læring i barnehagene.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?