«Vinylen er tilbake!» er et utsagn man har hørt så lenge at man nesten har gått lei. At det gamle formatet det bygges og designes egne hyller til, at det visstnok ikke var dødt likevel. Men det måtte nesten komme; tilbakeslaget som teknologientusiastene nå opplever. Og ditto opptur for dem som ønsker seg et fritt og gratis handletorv hvor varene tilbys kostnadsfritt og tilgjengelig.
Fra Bull og Grieg, til Wenche Myhre og Vidar Busk: Et sveip gjennom den norske musikkbiografiens historie.
Biografitid
![](https://cdn.sanity.io/images/u4eaiudq/production/b945c0aab859f7798e7341146ebf2d59826334e1-1400x934.jpg?w=1400&q=80&auto=format)
De siste årene har musikkbiografien fått et betydelig løft, også her hjemme. Men en tur i Nasjonalbibliotekets arkiv viser at fenomenet ikke akkurat er nytt.
Hva mesterfiolinist og folkehelt Ole Bull skulle ta seg til etter å ha vært ute og hentet inspirasjon i Europa og Amerika? Jo, da skulle han «trekke sig tilbake i en af dets Dale og der lade sin Sjæls fylde udstrømme i beundringsværdige Tonedigtninger». Beskrivelsen er Henrik Wergelands, hentet fra en av hans to Ole Bull-biografier, gitt ut i 1843. En av de mange hundre musikkbiografiene som finnes i Nasjonalbiblioteket i Oslo, der forskningsbibliotekar ved musikkavdelingen Ivar Håkon Eikje tar imot Musikkmagasinet på et kontor – for anledningen fylt av musikkmemoarer.