Fra Bull og Grieg, til Wenche Myhre og Vidar Busk: Et sveip gjennom den norske musikkbiografiens historie.

Biografitid

På feltet: Ivar Håkon Eikje sier at det innenfor musikkbiografi finnes så mange varianter at det er utfordrende å lage en endelig bibliografi, og umulig å lese alt.

De siste årene har musikkbiografien fått et betydelig løft, også her hjemme. Men en tur i Nasjonalbibliotekets arkiv viser at fenomenet ikke akkurat er nytt.

Hva mesterfiolinist og folkehelt Ole Bull skulle ta seg til etter å ha vært ute og hentet inspirasjon i Europa og Amerika? Jo, da skulle han «trekke sig tilbake i en af dets Dale og der lade sin Sjæls fylde udstrømme i beundringsværdige Tonedigtninger». Beskrivelsen er Henrik Wergelands, hentet fra en av hans to Ole Bull-biografier, gitt ut i 1843. En av de mange hundre musikkbiografiene som finnes i Nasjonalbiblioteket i Oslo, der forskningsbibliotekar ved musikkavdelingen Ivar Håkon Eikje tar imot Musikkmagasinet på et kontor – for anledningen fylt av musikkmemoarer.