Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Viten

Den store historien

Mennesket tørster etter kunnskap om verden og seg selv. Det bør reflekteres i læreplanene i norsk skole.

Rundt leirbålet: Alt vi trenger å vite om verdens farer og muligheter, om hvor vi kommer fra og hvor vi skal, har vi historisk fått overlevert gjennom historiefortelling, skriver Bjørn Vassnes. Illustrasjon: Jacob Philipp Hackert, "Fiskerfamilie rundt leirbålet med urolig hav" (1778)

Altfor lenge har man diskutert skole uten å snakke om det viktigste: innholdet. Om elevene skal få gratis frukt, har vært viktigere enn hva de skal lære. Det er derfor positivt at kunnskapsministeren nå følger opp det kanskje viktigste bidraget fra Ludvigsen-utvalgets rapport om «framtidas skole», nemlig at noe bør gjøres med de altfor fragmenterte læreplanene. Disse har vært mer preget av kompromisser og kjepphester enn av kunnskap om læring, mer en smørbrødliste enn en bevisst pedagogikk.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen