Du kan bla til neste sideBla med piltastene
EssayIntervju

Samfunnsjazz

Klar for Oslo: Kamasi Washington tror på samhold gjennom musikken.

Han i gult: Kamasi Washington kommer fra det han kaller et unikt fellesskap. Foto: Janice Wang/Atom Factory

Med det ambisiøse trippelalbumet «The Epic» har Kamasi Washington stått for et av årets definitive jazzgjennombrudd, og nok en gang bevist at 34 år fortsatt er «ung og lovende» i jazzår. Den tidligere relativt anonyme/ubeskrevne Los Angeles-musikeren har vært på veien mer eller mindre kontinuerlig siden albumet kom (på kompisen Flying Lotus’ sitt selskap Brainfeeder, mer om Washingtons eksklusive vennekrets straks!) i mai. Denne uka kommer han til Norge, rett over midtveis i en Europaturné som også har brakt ham relativt nært innpå nyhetsbildet. Forrige søndag ble konserten i Paris avlyst, og selv tilbrakte vi størsteparten av forrige mandag med å få stadig nye utsettelser på en oppsatt telefonprat, parallelt med nyhetsoppdateringer fra politiaksjoner i Brussel-bydelen Molenbeek, en knapp kilometer unna klubben Kamasi og hans tett sammensveisede L.A.-band skulle opptre på.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen