Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Hermegåsa

Stilsmitte: Louis Bury appliserer Oulipos prinsipper på litteraturkritikken.

Ikke-lesing: Louis Burys mest kritiske tekst handler om den amerikanske konseptualisten Kenneth Goldsmith (bildet). Foto: Giulia Baccosi / transmediale, flickr

Louis Bury

Exercises in Criticism. The Theory & Practice of Literary Constraint

Sakprosa

Dalkey Archive Press 2015, 336 sider

En kritiker er en leser som tygger drøv,» hevdet den tyske romantikeren Friedrich Schlegel, og la til: «Han bør følgelig ha mer enn én mage.» I sannhet et forstyrrende bilde – kritikerstanden på bås? Kritikk som oppgulp? Litteratur som kraftfôr? Gud hjelpe. En mindre trøstesløs tolkning kan være: Kritikken er en leser som gjentar, som fortsetter et tenke- og skrivearbeid forfatteren så vidt har påbegynt. Litteraturen er ikke fordøyd før den er vel nede i løypemagen. Louis Bury, en amerikansk kritikerpoet skråstrek poetkritiker skråstrek «wreader» (writer-reader), har i sin første bok «Exercises in Criticism» valgt å prate til oss med mat i munnen, så å si, slik at vi alle kan ta slafsingen i nærmere øyesyn. Mellom munnfullene skimter vi en kritikk som gjennomgående er mimetisk; her vurderes og analyseres verket i en form som likner dets egen. Altså en slags bevisst stilsmitte, hvor kritikeren unnviker alminnelig kritikksjargong og isteden lar verket kritisere seg selv (i hvert fall tilsynelatende).

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?