Du kan bla til neste sideBla med piltastene
  • Førstelektor Gjermund Haga ved Høgskolen i Nord-Trøndelag påpeker i siste nummer av bladet Stat & Styring at kommunereformen hemmes av at det ikke finnes noe folkekrav bak den. Den er derfor et typisk eksempel på en såkalt «top-down»-reform. Haga skriver at toppstyrte reformer i praksis sjelden blir slik de opprinnelig var vedtatt sentralt, og viser til Nav-reformen, og nå sist Samhandlingsreformen, som ble solgt inn som en helseforebyggende reform, men som i svært liten grad har blitt det. Det motsatte av en «top-down»-modell er selvfølgelig en «down-top»-tilnærming, der det grunnleggende spørsmålet er: «Hvilket samfunnsproblem skal løses?». Deretter inviterer man fra senralt hold de det angår til å definere premissene for en eventuell reform.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?