For alt vi vet kan det finnes noen gode argumenter for at ulike selskaper kan ha ansvaret for togtrafikken på spesielt utvalgte jernbanestrekninger. Det finnes sikkert steder i verden dette fungerer. Men spørsmålet vi står overfor i 2015 er ikke en luftig diskusjon om hva som kan tenkes å fungere perfekt under optimale forhold i et tenkt samfunn, men hva vi skal gjøre med jernbaneutbygging og togtrafikken i Norge her og nå – i dag. Og da har vi et selskap, NSB, som er vokst fram av den norske historien. Etter den første boomen for jernbaneutbygging i Norge stoppet det fullstendig opp på begynnelsen av 1880-tallet. For å få orden på både drift og utbygging opprettet man forvaltningsselskapet NSB. Da skjøt jernbaneutbyggingen igjen fart, denne gang i regi av staten.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
AKSJON: Alf-Magne Fredriksen (synlig gjennom dør) i Oslo-politiet ledet aksjonen som endte opp i denne loftsleiligheten på Tøyen i Oslo. Ifølge politiet har et bilvaskeri innlosjert sju rumenske arbeidere i leiligheten. Foto: Arbeidstilsynet
For en drøy hundrelapp kan bileiere i Oslo få håndvasket bilen sin. Prisen for den lave prisen betales av utenlandske arbeidere som jobber og bor under slaveliknende forhold i hovedstaden.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.