Essay

Sammenbøyd

I lyset: Adolph Tidemand plasserer predikanten i bildet høyt opp mot lyset. «Haugianere» (her i utsnitt) ble malt i 1848. Foto: J. Lathion, Nasjonalmuseet

Helt fra jeg fikk anledning til å studere Adolph Tidemands «Haugianere» nærmere i sommer, har jeg undret meg over hvordan lyset strømmer ned gjennom åpningen i taket øverst i røykstova og treffer boka predikanten holder i hendene. Har han tatt en pause i lesningen? Han holder boka med sidene vendt ned, med permen mot seg, slik at boka danner et lite tak under taket. Lyset fortsetter ned mot gulvet, nærmest som om det risler ut av skyggen under den åpne boka, ned mot skammelen han står på, og videre mot steingulvet.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?