Norsk Journalistlags klubbledere i Dagbladet og VG har gått kraftig ut mot såkalt «content marketing», som Anders Giæver i VG allerede har gitt en god norsk oversettelse: reklamejournalistikk. Det handler om betalt reklame fra eksterne, kommersielle aktører som gis en lik, eller tilnærmet lik form og uttrykk som medienes egen journalistikk. Det nyhetsmediet som har gått lengst i å utfordre presseetikken på dette området er Nettavisen, som nå uten blygsel annonserer etter «kommersielle skribenter».
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Vi har hørt fra taperne i statsbudsjettet – men hvor er vinnerne?
Trine Lise Sundnes og Kontor i Norge
Noen av oss ble ikke så overrasket på selve dagen. I alle fall ikke så mye som samarbeidspartiene KrF og Venstre så ut til å bli. De skammelige kuttene i barnetillegget til uføretrygdede er blitt behørig belyst. Foreldre med kroniske sykdommer vil tape titusener i året. Barna blir de store taperne.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.