Du kan bla til neste sideBla med piltastene
  • Erik Wilberg er en mye brukt rådgiver for norsk mediebransje, og har i mange år levert rapporter for Mediebedriftenes Landsforening. Hans hovedbudskap har vært å varsle om den digitale revolusjonen. Naturlig nok. Problemet er når Wilberg forsøker å slutte fra det allmenne nivået, altså megatrendene, til hva den norske mediebransjen, for ikke å snakke om enkeltaktører, skal og bør gjøre. Selv om markedet for trykte aviser er for nedadgående, betyr ikke det at alle aviser bør slutte å satse på papirformatet. En posisjon i papirmarkedet kan være avgjørende for å få en posisjon i det digitale, for eksempel ved at den gir digitale produkter en autoritet de ellers ikke ville hatt. Spesielt risikabelt er det ta ned satsingen på papiravisene når de står for brorparten av inntektene, mens det digitale inntektspotensialet er usikkert.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen