Opp og ned
* Rapporten over norske avisers lesertall ble presentert i går. Disse tallene må ikke forveksles med opplagstall, som sier hvor mange som faktisk kjøper eller abonnerer på en avis. For de fleste aviser er det opplagstallene som betyr noe, fordi de gir inntekter. Lesertallene er likevel interessante, fordi de forteller hvor mange som faktisk leser aviser. Tallene fra TNS Gallup Forbruker & Media viser en fortsatt nedgang i den samlede avislesningen i Norge, men nedgangen siste halvår har flatet ut. Samlet sett går papiravisene tilbake med 6,5 prosent, men løssalgsavisene VG og Dagbladet står for brorparten av nedgangen. VG har i løpet av ett år mistet 137.000 hverdagslesere, mens 60.000 har forlatt Dagbladet.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent