En dåre kan spørre
Effektiviseringen av skole- og universitetssystemet gjør at det blir viktigere å lære hva man trenger for kunne bestå eksamen, enn selve læringen i seg selv. Den amerikanske filosofen Ann Kerwin så seg lei på dette, og ville ha læringen tilbake i høysetet. For å få til det, trenger vi uvitenheten, tenkte hun. For å vite hvordan man lærer er i seg selv en kilde til visdom. Resultatet ble at Kerwin startet «House of Ignorance» (Uvitenhetens hus) ved universitetet i Arizona, USA, som holder kurs i medisinsk uvitenhet. Usikre og arrogante medisinstudenter kommer ut av kurset med en fornyet selvtillit basert på åpenhet, undring og ydmykhet. Ann Kerwin er intervjuet i en fersk bok utgitt på Flux forlag. Her forteller hun om hvordan hun sammen med studentene lager et kart over uvitenhet. Hun spør dem hva de ikke vet og hvordan de ikke vet det og hva de lengter etter? Spørsmålene åpner en helt ny verden. Kerwin ordner innspillene i seks bolker: Det kjente ukjente – alt det du vet at du ikke vet. Kilde til undring Det ukjente ukjente – alt det du ikke vet at du ikke vet. Kilde til mer undring. Feil – alt det du tror du vet, men ikke vet allikevel. Sett pris på dine feil. Kilde til læring. Ukjent viten – alt det du ikke vet at du vet, subsepsjon, skjult kunnskap. Trøst deg med det! Tabuer – farlig, undergravende forbudt viten. Arbeid med dem! Fornektet viten – alt du ikke vil vite fordi det er for smertefullt. Få det frem! Arbeid med det!
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn