Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Kulturnæringens nye bibel

Richard Floridas bok «The Rise of the Creative Class» ble raskt en amerikansk bestselger da den kom ut i 2002. Boka har også gått sin seiersgang blant byplanleggere og strateger verden over – og blant enkelte norske kommunepolitikere. Forfatteren er professor i regional økonomisk utvikling ved Carnegie Mellon University i Pittsburgh. I «The Rise of the Creative Class» hevder Florida at menneskelig kreativitet er den ultimate økonomiske ressurs – og nøkkelen til økonomisk vekst. Han lanserer begrepet «den kreative klassen», som ifølge Florida nå omfatter minst 30 prosent av arbeidsstokken i USA. Det dreier seg om forskere, ingeniører, kunstnere, musikere, designere og kunnskapsbaserte yrkesutøvere. Tolv prosent av arbeidsstyrken tilhører «den kreative superkjernen».Florida opererer med de tre t-ene: teknologi, talent og toleranse, som de viktigste produksjonsfaktorene for dynamisk regional utvikling. Slik kan man tiltrekke seg mennesker som skaper nye ideer og produkter. Det fysiske stedet og dets særegne miljø spiller en sentral rolle for Richard Florida. I sin kartlegging av ulike regioners kulturelle potensiale opererer Florida med en rekke indekser: Bohemindeks (antallet kunstnerisk kreative personer) Smeltedigelindeks (andelen personer født i utlandet) Homoindeks (andelen homofile par) Talentindeks (som måler humankapitalen) Innovasjonsindeks (patente innovasjoner)Florida hevder at de regionene i USA som har størst økonomisk vekst også scorer høyt på de nevnte indeksene og har den største andelen innbyggere innenfor den kreative klassen. Regional suksess oppstår der man har et effektivt og variert «menneskelig klima», i tillegg til et visst forretningsklima.