En midtvinternatts drøm(Sam Zimske Noci, Serbia 2004)Regi: Goran PaskaljevicManus: Goran Paskaljevic og Filip DavidFoto: Milan SpasicMusikk: Zoran SimjanovicMed: Lazar Ristovski, Jasna Žalica og Jovana Mitic1 t. 36 min.5 stjernerEksilet, selvpålagt eller ufrivillig, er et tema flere av filmhistoriens største kunstnere har tatt for seg med melankolsk symbolisme. Hos Theo Angelopoulos og Andrei Tarkovsky er eksilet ofte sterke symboler på menneskesinnets stemning i møte med skjebnen, og noe av det samme, resignerte tungsinnet kan vi møte i serberen Goran Paskaljevics «En midtvinternatts drøm». Paskaljevic er sammen med Emir Kosturica en av det tidligere Jugoslavias ledende filmkunstnere, med 24 filmer på samvittigheten siden 1969. I hans nyeste film beholder Paskaljevic den myke blandingen av humanisme, humor og tragedie som har preget hans høyt aktede filmografi til nå.Den robuste Lazar (Ristovski, filmens co-produsent) vender tilbake til landsbyen sin etter ti år i fengsel for drapet på sin beste kamerat. Drapet var et resultat av fyll, og Lazar drakk utvilsomt for å viske ut minnene om krigstjenesten på serbisk side. Men i hans nylig avdøde mors hus oppholder nå kvinnen Jasna (Žalica, «Det brenner!») og hennes autistiske datter Jovana (Mitic) seg; serbiske flyktninger fra krigen i Bosnia. Lazar vil først ha huset for seg selv, men etter hvert våkner empatien hos den herjede mannen.«En midtvinternatts drøm» er en film om håp: håpet i et knust samfunn, et håp for knuste mennesker, men også en film om kjærlighet, liv og død. Paskaljevic skildrer et deprimert etterkrigssamfunn med autentisk fingerspissfølelse, mens den rutinerte skuespilleren Ristovski på mesterlig vis formidler følelsene som bobler under Lazars ellers helt uttrykksløse overflate. Ristovskis innsats er et eksempel på hvor mye et filmatisk nærbilde kan avsløre om et menneskes følelser, og Lazars maske slår sprekker utover i filmen. Dette er også Jovanas fortjeneste, for i den unge jenta møter Lazar et menneske han kan investere omsorg i, en omsorg han sårt trenger å gi et annet menneske. Lazars manglende forståelse for Jovanas sykdom er dog et punkt han og Jasna strides om, og i dette forholdet hviler noe av Paskaljevics budskap om kjærlighetens kraft.