Nasjonalmuseet
Den nye permanente utstillingen i Nasjonalgalleriet, som nå er en del av det nye Nasjonalmuseet, har forårsaket en interessant og berettiget debatt. Her har den tidligere, delvis kronologiske, framstillingen av norsk kunsthistorie måttet vike for en presentasjon der nytt og gammelt – likt og ulikt – blandes. Det betyr for eksempel at samtidskunstnere som Arne Malmedal henger side om side med 1800-tallskunstnere som J. C. Dahl og Christian Krohg. Innslagene av utenlandsk kunst – overveiende fransk – er plassert innimellom; alt ordnet tematisk under overskrifter som «det sårbare mennesket» og «det sjelelige landskap». Resultatet er ikke blitt katastrofalt. Likevel stiller vi oss også spørrende og tvilende til tankegangen som ligger bak den nye opphengningen. Å lage tematiske utstillinger der man stiller nytt mot gammelt kan absolutt være på sin plass, men det er et åpent spørsmål om dette er veien å gå for det norske Nasjonalmuseets permanente utstilling av eldre norsk kunst. Slik utstillingen nå framstår opplever vi den som altfor selvgod på nåtidas vegne. Etter vårt syn bør vi i møtet med tidligere tiders kunst og kultur i størst mulig grad bestrebe oss på å forstå den ut fra dens egen tid og forutsetninger. En av de største fornøyelsene ved å gå i historiske kunstmuseer er nettopp muligheten for å oppdage kunstnere og stilretninger som ikke er «inne» for øyeblikket, og som vår samtid derfor ikke «ser» og liker, men som kanskje nettopp derfor kan bety noe for enkeltmennesker som søker «bortenfor» sin tid. En slik «lojal» presentasjon av tidligere tiders kunst gir oss en mulighet for å gå våre egne veier, også i møtet med kunst. I vår moderne og medialt ensrettende tid er kanskje denne muligheten til å søke sannheter, visdom og opplevelser på tvers det rådende «blikket» helt avgjørende, fordi det kan fungere som lommer for potensiell kritikk og alternativer forståelsesformer. Når fortidas kunst derimot presses inn i nåtidas hegemoniske kunstforståelse, lukker man disse rommene og gjør det vanskeligere for oss å søke denne typen alternative tanker og opplevelser.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn