Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Feministens mareritt?

Silje Stavrum Norevik kritiserer Krisesentersekretariatets og Kvinnefrontens anmeldelse av IKEAS rumpereklame i Klassekampen 15. november 2004 ut fra at bildet som er klaget inn er en kvinnelig fotografs selvportrett, med sterk kunstnerisk valør. Jeg tror vi er helt og fullstendig enige om at bildet er et kunstverk. Med fare for å bli litt intimitetstyrannisk: Jeg har et lignende bilde på veggen hjemme, en utstillingsplakat fra en utstilling av kvinnelige kunstnere på Samtidsmuseet i Gøteborg. Bildet er vakkert, men jeg ville like fullt reagert hvis jeg hadde fått det bildet presentert i en reklame for å selge en sofa fra IKEA. Poenget er ganske enkelt at reklamen ikke skal kunne bruke hvilke som helst virkemidler i et kommersielt øyemed for å selge sine produkter, og at virkemidlene skal ha klar relevans til produktet. Det er ikke en slik åpenbar relevans i tilfellet IKEAs sofareklame, og vi kunne ut fra et slikt perspektiv godt klagd inn alle bildene fra denne aktuelle reklamekampanjen. leder, Kvinnefronten

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen