I Christiania ble «Pusher street» ryddet. I Oslo ryddet politiet Plata. Politikerne i begge byer ville at folk skulle slippe å se det åpenlyse salget av narkotika som foregikk i disse områdene. Samtidig tillater de en annen type åpenlyst salg, for ikke å si opplyst: Salget av annonseplass i frittstående, to meter høye, lysreklamemontre. De er påtrengende. De hindrer utsikten. De står i veien for sykler, barnevogner og fotgjengere. Blinde går på dem og får skrubbsår. De er «spam» i det offentlige rom, som vi mentalt må klikke bort. Oslos gater er blitt «pusher streets».Verdens største pushere av utendørsreklame på såkalte bymøbler heter JCDecaux og Clear Channel. I fjor sommer kom «møbelgigantene» til Oslo etter at de allerede hadde etablert seg i 20 andre kommuner, deriblant Tønsberg, Trondheim og Stavanger. I løpet av i fjor sommer fikk Oslo nærmere tusen nye reklameflater fordelt på 150 leskur, 100 bysykkelstativ og noen nedstigningstårn. Akkurat nå pågår utsettingen av reklameflater på 150 flere leskur og 60 såkalte frittstående elementer. I tillegg skal det settes ut 88 reklamefinansierte nedstigningstårn og til sammen ni toaletter, som skal finansieres med enda flere frittstående elementer. Som om ikke det var nok melder reklamebransjens blad, Kreativt Forum, at det igjen er aktuelt å reklamefinansiere oppussing av skoletoaletter med reklame på skolens vegger. Oppslagene i Aftenposten den siste tida kan tyde på at byens tålegrense for reklame er nådd. Nå begynner folk å reagere, og det er særlig de frittstående, to meter høye, lysreklamemonterne, som dukker opp rundt omkring på byens fortau, som irriterer folk. «Her satser samferdselsetaten på å rydde opp i de ulovlige reklamebukkene som sperrer fortauene. Og så setter de ut mye verre skilt selv», sier Per Forrestad i Blindeforbundet til Aftenposten, og viser fram ferske skrubbsår på nese og knoker etter ublide møter med diverse veisperringer. SV-politiker Ivar Johansen og Venstre-politiker Ola Elvestuen innrømmer at de ikke helt så for seg hva de vedtok da de åpnet for reklamefinansiering av leskur og bysykler: «Vi var ikke klar over volumet reklamen ville få i bybildet», sier Johansen. «Jeg har ikke tenkt å få disse plakatene midt i fleisen i åtte år», sier Elvestuen. RV var det eneste partiet som stemte imot: «Det blir veldig patetisk å komme etterpå og bli forundret over at resultatet blir som dette. Bystyret har selv vedtatt å selge byrommet til en pris byrådet har fått avtale i hemmelighet», sier Erling Folkvord.