Den indiske forskeren og aktivisten Vandana Shiva var i går i Oslo der hun deltok på presentasjonen av det nye initiativet Handelskampanjen. Ideen ble lansert på Globaliseringskonferansen i fjor, og initiativtakerne i Norge har vært organisasjonene Attac, Changemaker, For velferdsstaten, Fagforbundet, Kirkens Nødhjelp, Latin-Amerikagruppene, Norges Bondelag, og Utviklingsfondet. Målsetningen for kampanjen er å motarbeide den rådende, nyliberalistiske handelspolitikken og kjempe for grunnleggende reformer i det internasjonale handelspolitiske systemet. Handelskampanjen slår fast at dagens handelssystem er urettferdig og i all hovedsak fungerer på de sterkestes premisser. Kampanjen ønsker som erstatning for dagens ordning et internasjonalt handelsregelverk og internasjonale handelsorganisasjoner som støtter og beskytter verdens fattige land, og som skjermer lokale markeder og lokale produsenter. Kampanjen markerer seg på denne måten mot høylytte røster som hevder at handelen med mat må liberaliseres av hensyn til de fattigste landene. I stedet hevder kampanjen at det er WTOs regler – som umuliggjør effektivt importvern – kombinert med omfattende bruk av eksportsubsidier i rike land, som er de største truslene mot fattige land. De rike landenes eksportsubsidier bidrar i tillegg til at matvarer fra rike land utkonkurrerer matvarer fra fattige land på det norske markedet. Handelskampanjen peker på at de rike landene har bygget opp sin industri gjennom offentlig regulering og støtte, kombinert med beskyttelse mot internasjonal konkurranse. I dag hindrer de samme landene utviklingslandene fra å gjøre det samme. Dermed trekker de rike landene stigen opp etter seg. Vi håper Handelskampanjen får stor oppslutning i Norge, samtidig som vi erkjenner at denne kampen må føres på globalt nivå. Derfor er også Handelskampanjen forankret i de internasjonale plattformene «Our World Is Not For Sale» og «For Whose Benefit».