Det gikk som forventet. I går ble det vedtatt at de store medieselskapene i USA skal få lov til å vokse seg enda større.
Som hentet ut av et mareritt: En tv-seer sitter i sofaen og zapper fra den ene kanalen til den andre, men på hver eneste kanal dukker ansiktet til mediemogulen Rupert Murdoch opp. Det er simpelthen umulig å finne noe annet. Så kommer en stemme: «Den andre juni planlegger republikanerne i FCC å fjerne en viktig regulering slik at Rupert Murdoch kan kjøpe enda flere tv-stasjoner, radiostasjoner og aviser, og få kontroll over mange av de nyhetene du hører.» Til slutt teksten: «This monopoly is no game.»Dette er en tv-annonse som har gått på amerikanske kanaler de siste dagene. Den er produsert av grasrotbevegelsen MoveOn.org og betalt ved hjelp av donasjoner. Samtidig har de hatt avisannonser i New York Times og Washington Post, der det heter: «This Man Wants to Control the News in America. The FCC Wants to Help Him.»Alas. Det ble for lite, for sent. I går vedtok FCC (Federal Communications Commission) å lempe på reglene som kontrollerer eierkonsentrasjonene blant amerikanske medieselskaper. Hvilket vil si at de store skal få lov til å vokse seg større.