* Norge gjeninnfører subsidier til verftsindustrien. Det slo næringsminister Ansgar Gabrielsen (H) fast da han åpnet den store verftskonferansen i Molde i går. Den forrige norske verftsstøtten ble avviklet i årsskiftet 2000/2001. Bakgrunnen for den norske beslutningen er at EU-kommisjonen, etter press fra blant andre den tyske forbundskansleren Gerhard Schröder, har gått inn for å gjeninnføre den europeiske verftsstøtten. EUs forslag innebærer at seks prosent av byggesummen på visse skityper subsidieres av det offentlige. Støtten skal blant annet omfatte containerskip og olje- og kjemikalietankere. EU-kommisjonens opplegg er et svar på påstått subsidiering av verftsindustrien i Sør-Korea. Verftsindustrien er en viktig del av norsk industri, med hovedbase på Vestlandet, tett knyttet til olje- og gassindustrien. Det er ingen grunn til å ri prinsipper når det gjelder støtteordninger eller tiltak for å styrke denne delen av industrien. I likhet med en rekke andre land, ikke minst innenfor EU, er det avgjørende at myndighetene og industrien finner praktiske løsninger som fungerer. Fagforeningstillitsvalgte, ikke minst innenfor LO Industri, har pekt på at Norge mangler en framtidsrettet industripolitikk og krever på den bakgrunn bedre rammevilkår for industrien. Det er et krav det er all grunn til å lytte til. Det er likevel viktig at tiltak for å styrke industrien i Norge ikke blir rene gavepakker til eierne. Norges største aktør i verfts- og verkstedindustrien, Aker Kværner-konsernet, er i rask finansiell bedring. Bare i tredje kvartal i år fikk selskapet et overskudd på en kvart milliard. Med god hjelp av forbundskansler Gerhard Schröder i Tyskland er også Røkkes tyske verft, Kværner Warnow og Aker TMW, sikret solide byggekontrakter i mange år framover. Takket være EUs nye subsidiepolitikk og kunden, det statlige iranske rederiet Islamic Republic of Iran Shipping Lines.