Anmeldelse

Det uknuselige hjertet

«Mors hjerte» veksler mellom det tunge og det fullstendig vektløse.

EGEN NERVE: Som alltid er vevkunstneren Hannah Ryggen det beste i Hannah Ryggen-triennalen, skriver Tommy Olsson. Her «Mors hjerte» fra 1947. Foto: Lili ZanetaEGEN NERVE: Som alltid er vevkunstneren Hannah Ryggen det beste i Hannah Ryggen-triennalen, skriver Tommy Olsson. Her «Mors hjerte» fra 1947. Foto: Lili Zaneta

MATER: Mors hjerte

Hannah ­Ryggen ­Triennale

Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim

Står til 14. september.

Dette er situasjonen nå; den tredje Hannah Ryggen-triennalen har åpnet i Trondheim, og det skal godt gjøres å finne en institusjon som ikke er involvert med en del av utstillingsprogrammet. Det er sånn triennalene (byen har én til: MetaMorph – for kunst og ny teknologi) funker i den byen her. De tar over det aller meste av infrastruktur, fra våren til et stykke inn i høsten.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Mer fra Klassekampen

Svalbard

Samtidig som den siste norske kullgruva stenges på Svalbard, vokser kravet om fortsatt kullpro­duk­sjon.

Arbeidsliv

Må punge ut for svart arbeid

Bøker

Det er bransjens feil at folk pirat­ko­pierer bøker, mener inter­nett­ak­ti­vist.