Anmeldelse

Det uknuselige hjertet

«Mors hjerte» veksler mellom det tunge og det fullstendig vektløse.

EGEN NERVE: Som alltid er vevkunstneren Hannah Ryggen det beste i Hannah Ryggen-triennalen, skriver Tommy Olsson. Her «Mors hjerte» fra 1947. Foto: Lili ZanetaEGEN NERVE: Som alltid er vevkunstneren Hannah Ryggen det beste i Hannah Ryggen-triennalen, skriver Tommy Olsson. Her «Mors hjerte» fra 1947. Foto: Lili Zaneta

MATER: Mors hjerte

Hannah ­Ryggen ­Triennale

Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim

Står til 14. september.

Dette er situasjonen nå; den tredje Hannah Ryggen-triennalen har åpnet i Trondheim, og det skal godt gjøres å finne en institusjon som ikke er involvert med en del av utstillingsprogrammet. Det er sånn triennalene (byen har én til: MetaMorph – for kunst og ny teknologi) funker i den byen her. De tar over det aller meste av infrastruktur, fra våren til et stykke inn i høsten.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Essay

På en reise til László Kraszna­hor­kais fødeby Gyula ble magien brutt. Først nå forstår jeg hvorfor.

Mot veggen

SV-leiar Kirsti Bergstø trur SV spelar ei viktig rolle som brubyggjar mellom dei andre raudgrøne partia.

Intervju

Freds­pris­vinner Maria Corina Machado sier i et intervju med Klasse­kam­pen at alle «fredelige og demo­kra­tiske» virke­mid­ler er brukt opp.