Anmeldelse

Broen over murene

Med «The days out there» viser Ibsenpris-vinner Lola Arias og hennes briljante lag oss hva kunst handler om.

Som i en drøm: Ramma for «The days out there» er en drømmeaktig roadtrip, der samtaler som utspilles i en burgunderrød bil filmes og projiseres live. Foto: Eugenia KaisSom i en drøm: Ramma for «The days out there» er en drømmeaktig roadtrip, der samtaler som utspilles i en burgunderrød bil filmes og projiseres live. Foto: Eugenia Kais

The days out there

Idé, tekst og regi: Lola Arias

Med: Yoseli Marlene Arias, Natal Delfino, Estefanía del Luján Hardcastle, Noelia Luciana Perez, Carla Romina Canteros, Paulita Verónica Asturayme, Ignacio Amador Rodriguez

Scenografi: Mariana Tirante

Denne helga ble den internasjonale Ibsen-prisen – verdens største teaterpris – utdelt på Nationaltheatret i Oslo. Årets vinner er argentinske Lola Arias – den andre kvinnelige mottakeren i prisens historie, og den første fra Latin-Amerika. I 25 år – gjennom tjue teaterstykker og to filmer – har Arias skapt kunstneriske rom som gir marginaliserte grupper en stemme.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Kultur

Erik Rudeng liker å få ting gjort. Da reha­bi­li­te­ringen av Natio­nal­theatret gikk for sakte, rykket han inn.

Kina og usa

Den anerkjente analy­ti­keren Bård Nikolas Vik Steen advarer i en ny bok om at Kinas framvekst er en utfordring for hele Vesten.

Essay

Flannery O’Connors bråkete univers er fylt av blinde og døve, falske profetar og struttande påfuglar.