De olympiske leker

Fra Olympia til Berlin

Selv om den olympiske ild tennes av dansere utkledd som prestinner, har fakkelstafetten lite med antikken å gjøre.

Symbolsk: Fakkelstafetten ble et fysisk uttrykk for den nasjonalsosialistiske ideen om et direkte slektskap mellom antikkens grekere og moderne tyskere, skriver Christine Amadou. Her fra da den tyske fridrettsutøveren Siegfried Eifrigde åpnet de olympiske lekene i Berlin, 1936. Foto: Zuma press / NTBSymbolsk: Fakkelstafetten ble et fysisk uttrykk for den nasjonalsosialistiske ideen om et direkte slektskap mellom antikkens grekere og moderne tyskere, skriver Christine Amadou. Her fra da den tyske fridrettsutøveren Siegfried Eifrigde åpnet de olympiske lekene i Berlin, 1936. Foto: Zuma press / NTB

Når ilden fra det antikke Olympia ankommer Seinen og Paris til åpningen av De olympiske leker 26. juli, videreføres en tradisjon fra 1936. De moderne olympiske lekene er et utstillingsvindu for idrettsglede, konkurranse, storkapital og nasjonalisme, men også et kroneksempel på hvilken betydning antikken tillegges som historisk referanse, selv når de antikke tradisjonene stort sett er moderne oppfinnelser.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Kulturminner

Senter­par­tiet mener norske kultur­minner blir nedprio­ritert til fordel for klima- og miljø­for­mål. Nå vil de flytte forvalt­ningen av kultur­arven til Kultur­de­par­te­mentet.

Småparti

Meir enn kvar fjerde MDG-veljar bur i Oslo. Raudt styrkjer seg derimot i distriktet.

Homo politicus

Hvorfor lar du deg sjokkere av USAs president igjen, og igjen og igjen?