Mens den norske modernisten Anna-Eva Bergman feires i Oslo, får hennes danske bror i ånden Richard Mortensen lignende behandling i Aarhus.

Maleriets samfunn

Varmt: Ikke minst er fargebruken med på å gi Mortensens stramme modernisme varme og egenart. Her: Richard Mortensens «YA ES HORA - Tidspunktet er inde» (1975) og «Den automatiske skrifts dæmoni. Paintin’ for the DUKE» (1975). Foto: Mads Smidstrup, ARoS Aarhus Kunstmuseum, 2024

Her til lands hører modernister og plastposer på ingen måte sammen. Danske Richard Mortensen (1910–1993), derimot, skapte i 1971 et moderne posemotiv i regi av supermarked-kjeden Irma. For samme firma ga han dessuten form til en frodig, stripete «kunstkrukke». Mortensen utførte det ukonvensjonelle oppdraget på én betingelse, som også den vitnet om hans tiltro til kunstens demokratiserende effekt: at studentene hans – Mortensen var professor ved Københavns kunstakademi – fikk lov til å lage poser, de også, og at de skulle få det samme honoraret som læreren.

Mer fra Klassekampen