Anmeldelse

Maleriets samfunn

Mens den norske modernisten Anna-Eva Bergman feires i Oslo, får hennes danske bror i ånden Richard Mortensen lignende behandling i Aarhus.

Varmt: Ikke minst er fargebruken med på å gi Mortensens stramme modernisme varme og egenart. Her: Richard Mortensens «YA ES HORA - Tidspunktet er inde» (1975) og «Den automatiske skrifts dæmoni. Paintin’ for the DUKE» (1975). Foto: Mads Smidstrup, ARoS Aarhus Kunstmuseum, 2024Varmt: Ikke minst er fargebruken med på å gi Mortensens stramme modernisme varme og egenart. Her: Richard Mortensens «YA ES HORA - Tidspunktet er inde» (1975) og «Den automatiske skrifts dæmoni. Paintin’ for the DUKE» (1975). Foto: Mads Smidstrup, ARoS Aarhus Kunstmuseum, 2024

Mellem Linierne

Richard ­Mortensen

Aros i Aarhus. Står til 1. september

Her til lands hører modernister og plastposer på ingen måte sammen. Danske Richard Mortensen (1910–1993), derimot, skapte i 1971 et moderne posemotiv i regi av supermarked-kjeden Irma. For samme firma ga han dessuten form til en frodig, stripete «kunstkrukke». Mortensen utførte det ukonvensjonelle oppdraget på én betingelse, som også den vitnet om hans tiltro til kunstens demokratiserende effekt: at studentene hans – Mortensen var professor ved Københavns kunstakademi – fikk lov til å lage poser, de også, og at de skulle få det samme honoraret som læreren.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Medier

KI lar deg lese pluss-saker gratis. Og med det er mediekrisa i gang, mener forsker.

Miljø

Norsk olje og gass er en alliert i kampen mot fascisme, mener indu­stritopp Frode Alfheim

Kronikk

Den globale kapi­ta­lismen går gjennom ei omstruk­tu­re­ring. Korleis kan utvik­lingsland som Vietnam navigere den nye verds­or­denen?