Anmeldelse

Dansen med ilden

I Shirin Neshats utstilling på Galleri F15 i Moss møter vi en danser som forfører sine overgripere.

Universelt: «The Fury» har ikke bare noe å fortelle om undertrykkelse av kvinner, men om forestillinger om seksualitet som en form for voldsutøvelse mer generelt. Foto: Eivind LauritzenUniverselt: «The Fury» har ikke bare noe å fortelle om undertrykkelse av kvinner, men om forestillinger om seksualitet som en form for voldsutøvelse mer generelt. Foto: Eivind Lauritzen

The Fury

Shirin ­Neshat

Galleri F15, Jeløy, Moss

Står til 13. oktober

Galleri F15 i Moss viser for tiden utstillingen «The Fury» av den iransk-amerikanske kunstneren Shirin Neshat (f. 1961). Neshat blir omtalt som en feministisk kunstner, og kunstnerskapet har fått fornyet aktualitet etter de store «Kvinne, liv, frihet»-protestene i Iran. Den nye utstillingen kan forstås mot dette bakteppet, og ifølge Galleri F15 handler Neshats arbeider – en ny film, fotografier og en video for VR-briller – om «den seksuelle utnyttelsen av kvinnelige politiske fanger». Men det som slår meg i utstillingen er hvor teatralsk det hele ser ut. Kort sagt trekker «The Fury» veksler på et ganske melodramatisk, erotisk, skeivt og campy formspråk. Jeg mener, det kan jo være at Neshat ikke bare forteller om undertrykkelse av kvinner, men om vilkårene til alle som lever under seksuelt undertrykkende regimer.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Teater

Aldri før har jeg sett en fa­mi­lie­fore­stilling som stoler så mye på kunstens kraft og barns evne til med­dikt­ning.

Forsvaret

Ukrainerne har vist at folkelig forsvars­vilje kan stoppe en overlegen inntrenger. Det samme vil skje om Russland skulle angripe oss, sier gene­ral­brød­rene Eirik og Frode Kristof­fersen.

Kunst

Hva er det vi mennesker ikke får øye på? To helt ulike ut­stil­linger gir svar.