Anmeldelse

Kunstnerne på Dikemark

Tidlig på 1900-tallet laget pasientene på Dikemark psykiatriske sykehus kunst. Med en ny utstilling forsøker Trafo kunsthall å løfte bildene deres inn i kunsthistorien.

Kjent stil: I Dikemarks gamle administrasjonsbygning viser Per Inge Bjørlo over 50 arbeider i sin sedvanlige industrielle, brente og oppsprukne stil Alle foto: Tor S. UlsteinKjent stil: I Dikemarks gamle administrasjonsbygning viser Per Inge Bjørlo over 50 arbeider i sin sedvanlige industrielle, brente og oppsprukne stil Alle foto: Tor S. Ulstein

Rekreasjon

Dikemark, Trafo kunsthall, Asker

Står til 13. oktober 2024

Det var en nifs stemning på Dikemark da jeg en regnværsdag forrige uke besøkte det tidligere psykiatriske sykehuset i Asker for å se utstillingen «Rekreasjon». Det store anlegget ble bygget i jugendstil på begynnelsen av 1900-tallet og er i dag er fredet, men dårlig vedlikeholdt. Murpussen flasser, skogen kryper innpå, parkene gror igjen og det er så man kan høre gjenklangen av pasientenes jammer, hvisking og rop …

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Kronikk

Kan store fotball­pre­sta­sjoner påvirke fødsels­tal­lene i et land?

Arbeidsliv

Fagfor­bundet og LO mener kommune­an­satte har rett til sykepenger selv om arbeids­giver eller Nav er uenig. Nå tar de saken til Arbeids­retten.

Venezuela

Årevis med sanksjoner har gjort Venezuela eksep­sjonelt dårlig rigget til å håndtere en humanitær krise som jord­skjel­vet nå har utløst.