Anmeldelse

I Rothkos lys

Nasjonalmuseets Mark Rothko-utstilling er midt i mandatet: Bred publikumsappell kombineres med nytt lys på en moderne klassiker som er lite vist i Norge.

Følelsesladd: Med sin åpenhet og mangel på «budskap» kan Mark Rothkos fargefeltmalerier, som «Uten tittel» (1958) fortone seg som langt unna samtidens høyrøstede politiske kunst. Foto: Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko / Artists Rights Society (ARS), New York / BONOFølelsesladd: Med sin åpenhet og mangel på «budskap» kan Mark Rothkos fargefeltmalerier, som «Uten tittel» (1958) fortone seg som langt unna samtidens høyrøstede politiske kunst. Foto: Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko / Artists Rights Society (ARS), New York / BONO

Mark ­Rothko. Malerier på papir

Nasjonal­museet i Oslo

Står til 22. september

Fire bilder, fire stadier. Nasjonalmuseets utstilling av Mark Rothkos (1903–1970) malerier på papir innledes av en rad verk som illustrerer kunstnerens utvikling: fra i mellomkrigstiden å male figurative bilder – av de badende kvinnene flere feirede modernister yndet å portrettere, for eksempel – til tre tiår senere for lengst å ha blitt den abstrakte fargefeltmaleren verden kjenner ham best som i 2024. Før den tid hadde han dessuten eksperimentert med surrealismens språk.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Budsjett

Nok en gang tar folk i Søndre Nordstrand til gatene for å demon­strere mot kutt i bydels­bud­sjettet.

Kronikk

Hvis vi skal løse lesekrisen, trenger vi gode lærebøker i alle fag. Men for mange elever og lærere er den nå blitt en luksus.

Politikk

Det er nødvendig å minne om hvorfor poli­ti­kerne skal ha armlengdes avstand til kunsten og kulturen, mener Lubna Jaffery (Ap).