Anmeldelse

Merket av historien

Identitetspolitikken som preger årets Venezia­biennale, minner om grunnlaget for Documenta i 2022. Men utstillingen er langt mer konservativ.

Hedret: Den lavmælte italienske veteranen Anna Maria Maiolino har både fått sitt eget utstillingslokale og – med rette – biennalens gulløve-utmerkelse. Alle foto: Marco ZorzanelloHedret: Den lavmælte italienske veteranen Anna Maria Maiolino har både fått sitt eget utstillingslokale og – med rette – biennalens gulløve-utmerkelse. Alle foto: Marco Zorzanello

Foreigners Everywhere

Veneziabiennalens hovedutstilling

Står til 24. november

Ikke bare én, men to norske oversettelser av tittelen til hovedutstillingen på årets Veneziabiennale lyser over lagunebyens vann: «Fremmede overalt» og «Utlendinger overalt». Installasjonen av ordene – på en lang rekke språk og i stadig skiftende farge – er blitt en neongest som ruver mellom søylene i det gamle marineområdet Arsenale. Den er på samme tid estetisk tiltalende og politisk illevarslende. Bak ordene står kunstnerne i duoen Claire Fontaine, som i tråd med dem kommer fra hvert sitt land, begynte å samarbeide i et tredje og deretter flyttet prosjektet over nok en nasjonal grense.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Palestina

Storbri­tannia vil anerkjenne Palestina som stat – under visse vilkår. Labour-utbryter kaller det hele «et PR-stunt som lar Israels folkemord fortsette».

Valg 2025

– Folke­mor­det på pale­sti­nerne har endret synet vårt på de politiske partiene, sier Foad Naser

Fysikk

Kriti­ka­litet er blitt brukt til å forklare fenomener som snøras og jordskjelv. Men det kan også forklare Alzheimer, og hvorfor det oppdages for sent.