Anmeldelse

Kvinnene i byen

Else Hagens modernisme vitner så vel om urbanisering som om etterkrigstidens nye kjønnsroller.

Lek og alvor: I «Tinnsoldater» fra krigsåret 1945 peker et barn ut av vinduet, mot en gruppe fly på himmelen, mens lekesoldater troner på gulvet inne. Lek og alvor: I «Tinnsoldater» fra krigsåret 1945 peker et barn ut av vinduet, mot en gruppe fly på himmelen, mens lekesoldater troner på gulvet inne.

Else Hagen. Mellom ­mennesker

Stavanger Kunst­museum

Står til 14. april

Stavanger Kunstmuseum introduserer henne som «norsk monumentalkunsts ‘grande dame’». Påstanden gjør det særlig iøynefallende at denne siden ved Else Hagens (1914–2010) mangfoldige produksjon har fått en så begrenset rolle i «Else Hagen. Mellom mennesker», institusjonens nye utstilling av livsverket hennes.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Utdanning

Et år på folke­høg­skole kan redde liv, sier rektor ved Ringerike folke­høg­skole

Høyresiden

Dersom Høyre blir mindre progres­sive i klima­po­li­tikken, risikerer de å miste Venstre, sier nestleder Sveinung Rotevatn.

Homo politicus

Kan distrikts­po­li­tikken på nytt kome på dagsorden – og inn i budsjetta?