Anmeldelse

Kvinnene i byen

Else Hagens modernisme vitner så vel om urbanisering som om etterkrigstidens nye kjønnsroller.

Lek og alvor: I «Tinnsoldater» fra krigsåret 1945 peker et barn ut av vinduet, mot en gruppe fly på himmelen, mens lekesoldater troner på gulvet inne. Lek og alvor: I «Tinnsoldater» fra krigsåret 1945 peker et barn ut av vinduet, mot en gruppe fly på himmelen, mens lekesoldater troner på gulvet inne.

Else Hagen. Mellom ­mennesker

Stavanger Kunst­museum

Står til 14. april

Stavanger Kunstmuseum introduserer henne som «norsk monumentalkunsts ‘grande dame’». Påstanden gjør det særlig iøynefallende at denne siden ved Else Hagens (1914–2010) mangfoldige produksjon har fått en så begrenset rolle i «Else Hagen. Mellom mennesker», institusjonens nye utstilling av livsverket hennes.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Film

Filmane om dino­sau­rane som blir vekte til live med uetisk biotek­no­logi, har vorte eit sjølv­re­fe­re­rande univers der origi­nal­filmen har lidd same lagnad som for­tids­dyra.

Skole

Høyre har ikke forskning å vise til når de innfører en ekstra skoletime for de yngste. Tankeløst, sier professor.

Arbeidsliv

«Dimitri» ble sagt opp på dagen. Nå krever han 147.000 kroner i ubetalt lønn.