Anmeldelse

Malerisk monument

Leonard Rickhard-mønstringen er dessverre også blitt en minneutstilling – men yter et formidabelt livsverk rettferdighet.

Finurlig: Tittelen på Leonard Rickhards maleri «Klaustrofobisk øvelse ved den tredje kabelen» tydeliggjør hvor viktig språk var for kunstneren. Foto: Christian ØenFinurlig: Tittelen på Leonard Rickhards maleri «Klaustrofobisk øvelse ved den tredje kabelen» tydeliggjør hvor viktig språk var for kunstneren. Foto: Christian Øen

Leonard Rickhard:

Astrup Fearnley Museet i Oslo

Står til 19. mai

Et av de første maleriene gjester i Astrup Fearnley Museets utstilling av Leonard Rickhards (1945–2024) kunst møter, er blant de aller største han skapte – og et av de siste han fullførte. «Stillheten brytes ved daggry» – så vel stillheten som døgnets og lysets skiftninger er betegnende for opphavsmannens arbeid – er over ni meter langt.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Medier

KI lar deg lese pluss-saker gratis. Og med det er mediekrisa i gang, mener forsker.

Miljø

Norsk olje- og gasspro­duksjon må holdes oppe for å motvirke ytre høyres vekst i Europa, mener indu­stritopp Frode Alfheim.

Kronikk

Den globale kapi­ta­lismen går gjennom ei omstruk­tu­re­ring. Korleis kan utvik­lingsland som Vietnam navigere den nye verds­or­denen?