Anmeldelse

Malerisk monument

Leonard Rickhard-mønstringen er dessverre også blitt en minneutstilling – men yter et formidabelt livsverk rettferdighet.

Finurlig: Tittelen på Leonard Rickhards maleri «Klaustrofobisk øvelse ved den tredje kabelen» tydeliggjør hvor viktig språk var for kunstneren. Foto: Christian ØenFinurlig: Tittelen på Leonard Rickhards maleri «Klaustrofobisk øvelse ved den tredje kabelen» tydeliggjør hvor viktig språk var for kunstneren. Foto: Christian Øen

Leonard Rickhard:

Astrup Fearnley Museet i Oslo

Står til 19. mai

Et av de første maleriene gjester i Astrup Fearnley Museets utstilling av Leonard Rickhards (1945–2024) kunst møter, er blant de aller største han skapte – og et av de siste han fullførte. «Stillheten brytes ved daggry» – så vel stillheten som døgnets og lysets skiftninger er betegnende for opphavsmannens arbeid – er over ni meter langt.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Kunst

Minne­ut­stil­lingen av Eva Langes verker kretser om eksis­ten­si­elle spørsmål – og utvider forstå­elsen av kunst­ner­skapet.

Arbeidsliv

Fagbe­ve­gelsen jubler over resul­ta­tene av forbud mot vikar­by­råer i bygge­bran­sjen. Frps Dagfinn Olsen mener det fører til at færre får arbeid.

Kunst

I 1979 ble de første eksemplene på tekst-tv-kunst laget av en gruppe kunstnere på besøk hos NRK. I dag skrus tjenesten av for godt.