Anmeldelse

Malerisk monument

Leonard Rickhard-mønstringen er dessverre også blitt en minneutstilling – men yter et formidabelt livsverk rettferdighet.

Finurlig: Tittelen på Leonard Rickhards maleri «Klaustrofobisk øvelse ved den tredje kabelen» tydeliggjør hvor viktig språk var for kunstneren. Foto: Christian ØenFinurlig: Tittelen på Leonard Rickhards maleri «Klaustrofobisk øvelse ved den tredje kabelen» tydeliggjør hvor viktig språk var for kunstneren. Foto: Christian Øen

Leonard Rickhard:

Astrup Fearnley Museet i Oslo

Står til 19. mai

Et av de første maleriene gjester i Astrup Fearnley Museets utstilling av Leonard Rickhards (1945–2024) kunst møter, er blant de aller største han skapte – og et av de siste han fullførte. «Stillheten brytes ved daggry» – så vel stillheten som døgnets og lysets skiftninger er betegnende for opphavsmannens arbeid – er over ni meter langt.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Kultur

Erik Rudeng liker å få ting gjort. Da reha­bi­li­te­ringen av Natio­nal­theatret gikk for sakte, rykket han inn.

Kina og usa

Den anerkjente analy­ti­keren Bård Nikolas Vik Steen advarer i en ny bok om at Kinas framvekst er en utfordring for hele Vesten.

Essay

Flannery O’Connors bråkete univers er fylt av blinde og døve, falske profetar og struttande påfuglar.