Anmeldelse

Malerisk monument

Leonard Rickhard-mønstringen er dessverre også blitt en minneutstilling – men yter et formidabelt livsverk rettferdighet.

Finurlig: Tittelen på Leonard Rickhards maleri «Klaustrofobisk øvelse ved den tredje kabelen» tydeliggjør hvor viktig språk var for kunstneren. Foto: Christian ØenFinurlig: Tittelen på Leonard Rickhards maleri «Klaustrofobisk øvelse ved den tredje kabelen» tydeliggjør hvor viktig språk var for kunstneren. Foto: Christian Øen

Leonard Rickhard:

Astrup Fearnley Museet i Oslo

Står til 19. mai

Et av de første maleriene gjester i Astrup Fearnley Museets utstilling av Leonard Rickhards (1945–2024) kunst møter, er blant de aller største han skapte – og et av de siste han fullførte. «Stillheten brytes ved daggry» – så vel stillheten som døgnets og lysets skiftninger er betegnende for opphavsmannens arbeid – er over ni meter langt.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Gaza-krigen

Oljefondet er investert i «folkemord­økonomien»

Gaza

Israel ga soldater ordre om å skyte pale­sti­nere i matkøer, meldte Haaretz. Det israelske militæret sier de nå endrer sine instrukser.

Usa

Donald Trumps budsjett­forslag skaper splid i Senatet – også flere repub­li­ka­nere går imot forslaget.