Anmeldelse

Den faktiske samtiden

I en tid hvor begrepet samtidskunst betyr stadig mindre, skal du slite med å finne noe mer samtidig enn utstillingene på Kunsthall Trondheim.

Blinde flekker: Berenice Olmedos «Oculu» (2023) er et keratometer som projiserer bilder av øyne på gulvet. Foto: Daniel Vincent Hansen. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og Jan Kaps, Köln.Blinde flekker: Berenice Olmedos «Oculu» (2023) er et keratometer som projiserer bilder av øyne på gulvet. Foto: Daniel Vincent Hansen. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og Jan Kaps, Köln.

Attention After Technology

Kunsthall Trondheim

Står til 24. januar

Det er ambisiøst, dette her, men det er det bestandig på Kunsthall Trondheim. Det er svært internasjonalt, omfattende, progressivt og utforskende, og veldig, veldig hitech. Utstillingen har tilsynelatende verken begynnelse eller slutt, men hvem eller hva kan skryte på seg å ha det?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

2025

Nyhets­re­daktør Lars Vegstein oppsum­merer det politiske året: «Venstre­sida var dømt til å tape. Men miraklenes tid var ikke over.»

Kronikk

På begge sider av fronten oppdaget de at fienden ikke lignet de blodtørs­tige monstrene som propa­gan­daen hadde hamret inn.

Bøker

Bare fire skjønn­lit­terære bøker er inne på årets topp 15-liste. Pendelen svinger mot sakprosa, sier Kagge-sjefen.