Anmeldelse

Backer er fortsatt radikal

I sin Harriet Backer-utstilling setter Nasjonalmuseet likhetstegn mellom skildringer av borgerskapet og kunstnerisk verdi. Det er det ingen grunn til.

Farvel: I Harriet Backers «Avskjeden» (1878) har det vært tradisjon for å overse mannen som kommer inn fra venstre, arbeideren, mener Klassekampens anmelder Foto: Børre Høstland, NasjonalmuseetFarvel: I Harriet Backers «Avskjeden» (1878) har det vært tradisjon for å overse mannen som kommer inn fra venstre, arbeideren, mener Klassekampens anmelder Foto: Børre Høstland, Nasjonalmuseet

Harriet Backer. Hvert atom er farge

Nasjonalmuseet, Oslo

Står til 14. januar 2024

Arkitekturen i Nasjonalmuseets utstilling «Harriet Backer. Hvert atom er farge» slekter på en Ikea-butikk. Utstillingen vises i et hjørne av den store Lyshallen, et rom som ligner et varehus. Her inne har museet bygget trange ganger og intime rom, og hengt Harriet Backers (1845–1932) malerier i et miljø som etterligner et hjem. Denne innredningen pålegger oss et bevegelsesmønster. For å komme til utgangen er vi nødt til å gå gjennom alle rommene i utstillingen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Palestina

Storbri­tannia vil anerkjenne Palestina som stat – under visse vilkår. Labour-utbryter kaller det hele «et PR-stunt som lar Israels folkemord fortsette».

Valg 2025

– Folke­mor­det på pale­sti­nerne har endret synet vårt på de politiske partiene, sier Foad Naser

Fysikk

Kriti­ka­litet er blitt brukt til å forklare fenomener som snøras og jordskjelv. Men det kan også forklare Alzheimer, og hvorfor det oppdages for sent.