«Flukt» på Nationaltheatret er konseptuelt helstøpt, men fortellingen griper ikke ordentlig tak.

Tablåenes mester

Steile fronter: Mikhail Bulgakovs «Flukt» vises i en tid der det råder uenighet om hvorvidt en burde sette opp russiske dramatikere på norske teaterscener. Foto: Erika Hebbert

I juni i år ble ansiktet til en statue i Ukrainas hovedstad Kiev sprayet ned med rød maling. Statuen var et monument over den russiske forfatteren Mikhail Bulgakov. På dette tidspunktet hadde Bulgakovs hus i Kiev – som i lang tid har fungert som museum – i lengre tid vært gjenstand for debatt. Bulgakovs angivelige antipati overfor ukrainsk nasjonalisme har ført til krav om at hans «propagandiske litteratur» må fjernes. En minnesplass for Bulgakov utenfor Universitetet i Kiev, er blant mange gater og stedet som har fått nytt navn. Men debatten om påvirkningen av russisk kunst og kultur i Ukraina, ser på ingen måte ut til å kjølne.

Mer fra Klassekampen