I dag

Stemmerett og kvinneforakt

I 1901 vann kvinner i Noreg den første delsigeren i stemmerettskampen. For første gong hadde kvinner rett til å stemma i kommuneval. Førebels gjaldt det berre dei som hadde inntekt over ei viss grense – eller delte hushald med ein mann som hadde det – men mange nok til at det var mogeleg å få valt inn kvinner i kommunestyra.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Essay

Blir forfat­teren snart overflødig?

Kronikk

De groteske globale ulikhetene er ikke naturgitt, og nettopp derfor kan myndig­he­tene endre dem.

Arbeidsliv

Ridvan Ademi ble nektet sykelønn da mora lå for døden. Det trengs bedre ordninger, mener Olaug Bollestad, som selv ble sykmeldt da mannen fikk hjerne­blød­ning.