Er det mulig å trives på toppen av et søppelberg? De nye kunstverkene på Langøyene i Oslofjorden stiller spørsmålet.

Idyll på dynga

Et trassig oppsyn: Mattias Härenstams verk «Alt som før var dødt» kan ses på Langøyene i Oslofjorden. Begge foto: Trond A. Isaksen

På kaikanten på Langøyene i Oslofjorden blir badeglade feriegjester hilst velkommen av en kranglevoren skulpturgruppe. De åtte slanke skulpturene i ulike høyder er laget av Mattias Härenstam og har tittelen «Alt som før var dødt». Det er øyas nye permanente utsmykning, og skulpturene ble avduket tidligere i sommer. Med kropper av rustrødt stål og blankpolerte knopper på toppen ligner de bønnestengler eller asparges. Samtidig sørger skulpturenes forvridde, skakke positurer for å gi stenglene et menneskelig, naivt og spørrende preg. De er ubestemmelige krysninger mellom grønnsak, menneskefigur og skrapmetall. Det er denne bastardformen, motstanden mot å la seg kategorisere, som gir skulpturene et trassig oppsyn.

Mer fra Klassekampen