Hvem ønsker seg vel ikke å bli yngre? Sør-Korea kvitter seg nå med det gamle tellesystemet sitt for alder, melder AP. Til nå har nyfødte barn vært regna som ettåringer fra fødselen, og som toåringer påfølgende nyttår. Det vil si at barn født 31. desember vil være toåringer 1. januar, og mange «blir ett år yngre» når systemet vrakes.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Essay

Blir forfat­teren snart overflødig?

Kronikk

De groteske globale ulikhetene er ikke naturgitt, og nettopp derfor kan myndig­he­tene endre dem.

Arbeidsliv

Ridvan Ademi ble nektet sykelønn da mora lå for døden. Det trengs bedre ordninger, mener Olaug Bollestad, som selv ble sykmeldt da mannen fikk hjerne­blød­ning.