Anmeldelse

Louise Bourgeois & Co

Med «Louise Bourgeois. Imaginære forbindelser» viser Nasjonalmuseet kunsthistoriske muskler institusjonen bør bygge videre på.

I sentrum: Selv om «Louis Bourgeois. Imaginære samtaler» er en gruppeutstilling, preges den av hovedpersonens insisterende røst. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse fra The Easton Foundation, BONO og VAGAI sentrum: Selv om «Louis Bourgeois. Imaginære samtaler» er en gruppeutstilling, preges den av hovedpersonens insisterende røst. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse fra The Easton Foundation, BONO og VAGA

Louise Bourgeois. Imaginære samtaler

Nasjonal­museet i Oslo

Kuratert av Andrea Kroksnes og Briony Fer

Står til 6. august

Det begynner med en serie skrik. Til venstre henger et av Francis Bacons malerier av en pave med gapet åpent. Til høyre opptrer Edvard Munchs «Skrik»-motiv, et Diane Arbus-fotografi av et opprørt kvinnelig vitne til et mord og et maleri signert hovedpersonen selv, Louise Bourgeois (1911–2010), som også dét forestiller en skikkelse med gapende munn. Midt i rommet ruver et skaplignende objekt med et rosa, hengende hode i.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Barnevernet

Bydelen med ansvaret for Tamima Nibras Juhars drapsmann tok høyde for mer vold og trusler mot sine ansatte som en følge av nedskjæ­ringer. Kuttene for neste år blir enda mer brutale.

Høyre

Erna Solbergs regje­ringstid var en tapt mulighet, sier Høyre-mann og histo­rie­pro­fessor Karl Erik Haug.

Reportasje

Å utsette skolestart for 20 prosent av første­klas­sin­gene koster 2,6 milliarder kroner. Gevinstene kan være store, mener nevro­bio­log.