Anmeldelse

Fløyter og fallos

Ole Anders Tandberg mener «Tryllefløyta» kan gi svar på livets store spørsmål. Men oppsetningen hans er først og fremst pompøs og selvtilfreds.

Gimmick: Ole Anders Tandbergs «­Tryllefløyta» har blitt regiteater på syre­tripp med endeløse gimmicker – som den dansende hærskaren av brunbjørner. Foto: Erik BergGimmick: Ole Anders Tandbergs «­Tryllefløyta» har blitt regiteater på syre­tripp med endeløse gimmicker – som den dansende hærskaren av brunbjørner. Foto: Erik Berg

Tryllefløyta

Av Wolfgang Amadeus Mozart og Emanuel Schikaneder

Regi og scenografi: Ole Anders Tandberg

Kostyme: Maria Geber

Koreograf: Anna Koch

Med: Charlotte Frogner, Pål Christian Eggen, Vetle Bergan, Ina Svenningdal med flere

I 2011 satte Ole Anders Tandberg opp «Trollflöjten» ved Kungliga Operan i Stockholm. Forestillingen fikk ujevne anmeldelser, men solgte godt, og fikk en «ønskereprise» i 2019. Hele tolv år etter premieren er «Trollflöjten» nå omarbeidet til musikkteater og oppført på Det Norske Teatret. Hvorfor er ikke helt enkelt å få grep om.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Mer fra Klassekampen

Skole

Maja Lunde: – Som om elevene skulle fått en bolle med sjokolade foran seg

Ungdom

Ung.no får flere spørsmål om det kan bli krig i Norge. Max, Nils og Jonas får nyheter på Tiktok, men prøver å være kilde­kri­tiske.

Film

Oscar-vinner «No Other Land» får kjeft fra uventet hold. Pale­stina­ko­mi­teen stiller seg bak kritikken.