Kun kronisk friske vil ha problemer med å relatere til verkene Panteha Abareshi viser på Kunsthall Trondheim.

Å bære rundt på kroppen

Satt i system: ­Kanadiske Panteha Abareshi gjør nytte av ­materialer man først og fremst forbinder med lege­kontor og sykehus. Her ser vi «Sweet Futility». Begge foto: Daniel Vincent Hansen. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren

Til alle som trenger å bli minnet på hva vi har kunsten til: På Kunsthall Trondheim finner man nå et svært overbevisende eksempel på hvordan forbannelsen og velsignelsen gjerne er to sider av samme sak. I en alder av 23 år har kanadiske Panteha Abareshi allerede flere års erfaring, og er mesteparten av tida avhengig av rullestol for å komme seg steder. Kunstnerens forhold til den reduserte kroppen er nærmest alkymistisk, og de verktøy som brukes i forlengelsen av den – rullestol, krykker, støttebandasjer – filtreres ­gjennom en fetisjering av medisinsk utstyr og hjelpe­midler.

Mer fra Klassekampen