Ideer

Når staten leker butikk

Det fins mer enn én måte å privatisere en velferdsstat på. I Norge har vi dessverre prøvd de fleste, skriver Linn Herning og Ola Innset.

© ILLUSTRASJON: Knut Løvås, knutlvas@gmail.com © ILLUSTRASJON: Knut Løvås, knutlvas@gmail.com

«Heller kjapp og privat enn offentlig og lat», lød et høyresideslagord på 1980-tallet. Tross gjentatte angrep har velferdsstaten likevel overlevd opp til vår egen tid, og ettersom de offentlige utgiftene som andel av BNP stadig går opp, er det vel trygt å si at privatiseringen ble slått tilbake? Vel, det kommer an på hva man mener med begrepet «privatisering».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Kronikk

Kan store fotball­pre­sta­sjoner påvirke fødsels­tal­lene i et land?

Arbeidsliv

Fagfor­bundet og LO mener kommune­an­satte har rett til sykepenger selv om arbeids­giver eller Nav er uenig. Nå tar de saken til Arbeids­retten.

Venezuela

Årevis med sanksjoner har gjort Venezuela eksep­sjonelt dårlig rigget til å håndtere en humanitær krise som jord­skjel­vet nå har utløst.