I dag

Jul på Skaugum

Det er like lett å harselere over kongehuset som å sette en pizza i ovnen, både som fenomen og eksklusivt borgerskap. Juleheftet «Jul på Skaugum» gjør da også det. En gang var det dødsstraff for sånt i kongeriket, og banna man i kjerka, sto man i fare for å bli statistikk eller havne i gapestokken. Nå kan man si hva som helst både om gud og kongehuset, uten at andre enn Per Egil Hegge bryr seg om det. Det kan være et tegn på at verden går framover.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Essay

Blir forfat­teren snart overflødig?

Kronikk

De groteske globale ulikhetene er ikke naturgitt, og nettopp derfor kan myndig­he­tene endre dem.

Arbeidsliv

Ridvan Ademi ble nektet sykelønn da mora lå for døden. Det trengs bedre ordninger, mener Olaug Bollestad, som selv ble sykmeldt da mannen fikk hjerne­blød­ning.