Ideer

Et geni uten politiske idealer

NAIV: Kunstnerisk var Richard Strauss et geni, politisk hemningsløst naiv.

Richard Strauss var ikke noen prinsippfast mann. Tysklands store komponist på 1900-tallet var først radikalt moderne, og gikk helt til grensen for det tonale. Med operaene «Salome» (1905) og «Elektra» (1909) utfordret han grensene for direkte fremstilling av kvinnelig erotikk og seksualitet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

2025

Nyhets­re­daktør Lars Vegstein oppsum­merer det politiske året: «Venstre­sida var dømt til å tape. Men miraklenes tid var ikke over.»

Kronikk

På begge sider av fronten oppdaget de at fienden ikke lignet de blodtørs­tige monstrene som propa­gan­daen hadde hamret inn.

Bøker

Bare fire skjønn­lit­terære bøker er inne på årets topp 15-liste. Pendelen svinger mot sakprosa, sier Kagge-sjefen.