Ideer

Et geni uten politiske idealer

NAIV: Kunstnerisk var Richard Strauss et geni, politisk hemningsløst naiv.

Richard Strauss var ikke noen prinsippfast mann. Tysklands store komponist på 1900-tallet var først radikalt moderne, og gikk helt til grensen for det tonale. Med operaene «Salome» (1905) og «Elektra» (1909) utfordret han grensene for direkte fremstilling av kvinnelig erotikk og seksualitet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Signert

Å kjempe mot venleik­s­ty­ran­niet er det mest fornuftige, tidsbe­spa­rande og avslap­pande ein kan gjere.

Reportasje

Han ble født i Oslo, dømt for spionasje i Danmark. Nesten 50 år senere forteller tyske Jörg Meyer om tilvæ­relsen som hemmelig agent – og kjærlig­heten til norsk litteratur.

Gaza

Pressen svikter barna som fryser i hjel i Gaza – for tredje jul på rad.